Pojazdy pancerne

Tags: , ,

Załogę stanowi dwóch ludzi, uzbrojenie 2 karabiny maszynowe 13 mm oraz cztery rakiety umieszczone z tylu pojazdu. Wysokość pojazdu około 160 cm. Do budowy pojazdu wykorzystane są częściowo tworzywa sztuczne (nylon itp.) dzięki czemu pojazd jest lekki i może być nawet transportowany przez typowy helikopter. Postęp techniczny w budowie współczesnych pojazdów pancernych wyraża się głównie w ciągłym doskonaleniu wszystkich zespołów i mechanizmów oraz w polepszaniu wskaźników bojowych. Są prowadzone badania nad stosowaniem pancerzy z tworzyw sztucznych oraz ze stopów lekkich.
Prace nad zwiększeniem prędkości i swobody poruszania się w ciężkich warunkach terenowych idą w kierunku zwiększania mocy silników czołgowych, stosowania odpowiednio szerokich gąsienic zapewniających małe naciski jednostkowe oraz doskonalenie zawieszenia. Ulepsza się również „Silę ognia” zwiększa się przez stosowanie w czołgach armat o dużych prędkościach wylotowych pocisków, przez automatyzacje ładowania armat, stosowanie ulepszonych przyrządów celowniczych, dalmierzy, stabilizacje armat. Zwiększanie odporności pancerza na pociski osiąga się przez stosowanie materiałów o wysokiej jakości i specjalnej obróbki cieplno-chemicznej, nadawania odpowiednich opływowych kształtów i kątów pochylenia płyt pancernych. Stosowanie układy napędowe, jezdne i mechanizmy sterowania. Coraz więcej czołgów budowanych współcześnie ma hydro-mechaniczne przekładnie półautomatyczne dzięki czemu czołg steruje sie za pomocą jednej dźwigni z minimalny m wysiłkiem fizycznym.
Jednym z najbardziej interesujących reprezentantów nowych koncepcji rozwojowych w budowie pojazdów bojowych jest czołg S (oznaczenie Stridswagn S), będący wg dotychczasowej klasyfikacji działem pancernym. Czołg S przedpancerza chroni właściwy pancerz przed skutkami bezpośredniego wybuchu lub temperatury celnego pocisku. Przedpancerz wykonywany jest z niezależnych członów (co ułatwia ich wymianę) i elastycznie zamocowany do właściwego pancerza o ciężarze całkowitym 36 do 37 ton, wprowadzany obecnie w armii szwedzkiej w miejsce ciężkiego czołgu 52 do 54 ton (zależnie od wersji), jest od niego znacznie mniejszy, ruchliwszy i silniej uzbrojony, a ponadto specjalnie przystosowany do swobodnego pływania i walki w warunkach masowego użycia broni jądrowych. Dalsze zalety to zmniejszona załoga (trzy osoby zamiast czterech), obniżona wysokość (do 2 m zamiast 2,6 m) oraz zmniejszone powierzchnie obrysów (0 30. . .500/0) i ukształtowanie kadłuba wy bitnie utrudniające skuteczne trafienie. [przypisy: paralotnie, Klimatyzacja Samochodowa, przekładnie zębate ]

Comments are closed