Zależnie od celu pomiarów zużycie paliwa wyznacza się podczas ruchu pojazdu z określoną predkością jako stosunek zużytego paliwa (mierzonej przepływomierzem lub w inny sposób) do przebytej drogi lub czasu trwania jazdy. tarczy. Do nadwozia przymocowuje się aparat fotograficzny skierowany na płytkę. Warunki toczenia się kół jezdnych zakręcającego samochodu au, — kąt miedzy osią tylną a osią obrotu przedniego kola wew— kąt między osią tylną a osią obrotu przedniego kola zewnętrznego, R — promień toczenia się kół tylnych. W tym celu do czopa łożyskowego przedniego koła równolegle do tarczy kola przymocowuje się cienka okrągłą płytkę stalową o średnicy równej średnicy Badanie na hamowni podwoziowej, czyli na specjalnym stanowisku do badania kompletnych pojazdów, Odtwarzającym określone warunki ich ruchu, pozwala na wykonywanie w laboratorium pomiarów uzyskiwanych zwykle podczas prób drogowych. Na hamowni podwoziowej można wyznaczać np. zużycie paliwa, przyspieszenia i opóźnienia samochodu, zdolność pokonywania wzniesień, skuteczność hamowania itp.
Najczęściej hamownia podwoziowa ma dwa bębny, na których ustawia sie kola pędne badanego samochodu, unieruchomionego przy użyciu odpowiednich zaczepów. Bębny połączone są z dynamometrem elektrodynamicznym. Wentylator oporowy stwarza obciążenie odtwarzające opór powietrza pokonywany przez samochód podczas ruchu. Dodatkowo chłodzi się opony. Badanie stateczności ruchu samochodu. Pod wpływem sił bocznych, np. siły odśrodkowej, siły spowodowanej pochyleniem drogi lub pod naporem bocznego wiatru, samochód podlega bocznemu znoszeniu. Katy bocznego znoszenia kół jezdnych pod wpływem działającej na samochód siły odśrodkowej wyznacza sie przy użyciu przyrządu, który podczas zakręcania pojazdu rejestruje jego prędkość kątową, chwilowy promień krzywizny ruchu samochodu oraz chwilowe kąty skręcenia kół przednich. [przypisy: serwis Skoda, Skoda Wrocław, części zamienne makita, regeneracja przekładni kierowniczych  ]

Comments are closed