Wałki wielowypustowe

Tags: , ,

Wskutek zużycia zmniejsza się grubość zębów, a na ich powierzchniach powstają złuszczenia, lejkowate wgłębienia (pitting lub flaking) lub wykruszenia w wyniku zmęczenia materiału. W przypadku zbyt dużego luzu międzyzebnego lub nadmiernego zużycia zębów łatwo następuje ich wyłamanie. Wskutek zużycia zębów powiększa sie luz międzyzębny i kola współpracują coraz bardziej hałaśliwie. Wałki wielowypustowe stosunkowo szybko zużywają się na wielowypustach w wyniku ścierania i zgniatania materiału oraz powolniej w miejscach osadzenia łożysk wskutek odkształcenia plastycznego i płynięcia materiału. Łożyska toczne. Zużycie łożysk tocznych polega na powstawaniu drobnych pęknięć, lejkowatych wgłębień, matowieniu oraz łuszczeniu się elementów tocznych i ich bieżni wskutek zmęczenia materiału. Wał napędowy. Najszybciej zużywają się elementy metalowych przegubów wału napędowego, jak krzyżaki, wielowypusty, widełki, igiełki i miseczki łożysk. Krzyżak jest najbardziej obciążonym elementem wału napędowego. Najbardziej intensywnie zużywają się czopy krzyżaka podlegające dużym i zmiennym Obciążeniom, przy czym zużycie ma postać wgnieceń w roboczych powierzchniach czopa krzyżaka wywołanych przez igiełki ulegające owalizacji. Ponadto dość szybko zużywa sie polaczenie wielowypustowe członów wału napędowego. Zużycie mostu napędowego. W moście napędowym zużyciu ulegają: wałek z kołem atakującym (zębnik), koło zębate talerzowe, satelity, koła zębate półosi, krzyżaki lub ośki satelitów, obudowa mechanizmu różnicowego, łożyska toczne, piasty kół i półosie. Stożkowe kola zębate. Zużycie kół zębatych przekładni głównej przebiega powoli, jeżeli w czasie pracy zachowują właściwe położenie, są należycie wykonane i dostatecznie smarowane. Przyczyny i przebiegi zużycia stożkowych i walcowych kół zębatych są podobne. Walek atakujący (zębnik) — zużywa się w miejscach osadzenia łożysk, wskutek odkształceń plastycznych i płynięcia materiału, oraz na wielowypustach. Obudowa mechanizmu różnicowego zużywa się tylko w miejscach współpracy z poruszającymi się częściami (jak satelity, kola zębate półosi itp.) oraz w miejscach osadzenia łożysk tocznych i w otworach na czopy krzyżaków satelitów. [patrz też: Suzuki Maruti 800, dealer suzuki, salon suzuki ]

Comments are closed