W zasadzie każdy producent aut ma w swojej ofercie mniejsze pojazdy, przeznaczone głównie do warunków miejskich. Z obecnych rynkowych propozycji, jeżeli chodzi o samochody z mniejszym silnikiem godny polecenia Fiat Panda. Mowa o samochodzie produkowanym w Tychach, który jest dowodem na to, że auto wyprodukowane w Polsce może być bardzo wysokiej, jakości. W końcu Polak potrafi produkować samochody i można tylko żałować, że z powodu niezbyt odpowiedzialnej polityki rządów w ostatnich 24 latach, polska motoryzacja stoi na skraju zapaści. Upadły największe firmy, a w naszym kraju produkuje się głównie części do samochodów.  Fiat Panda to pięciodrzwiowy hatchback, przypominający wyglądem minivana, co oznacza, że wcale nie wygląda na mały samochód.. Wszystkie silniki są małe – benzynowe 1.1 (54 KM) i 1.2 (60 KM) oraz turbodiesel 1.2 (70 KM, 1248 cm3, sygnowany, jako 1.3). Były też wersje 4×4, ze sprzęgłem wiskotycznym między osiami. Ich wadą było bardzo słabe przyspieszenie, co dało czuć się zwłaszcza na szosie. Fiat Panda produkowany jest najdłużej – już dziewięć lat. Motor 1.1 To podstawowa jednostka napędowa sprawdzona w milionach egzemplarzy. Jest to silnik trwały, o dobrej, jakości.. W anonsach przeważają starsze roczniki, ponieważ właściciele tych aut pozbywają się samochodów, do których byli przywiązani i jeździli nimi przez wiele lat. Trzeba, więc sprawdzać, czy stan licznika nie był sztucznie zmniejszany.  Godnym polecenia małym samochodem jest także Ford Focus II 1,6 oferowany, jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, kombi. Można spotkać nawet wersję kabriolet ze sztywnym dachem (Coupé-Cabriolet). Turbodiesel 1.6 TDCi rozwija 90 albo 109 KM. Gamę silników otwiera benzynowy 1.4 (80 KM), ale nie daje on możliwości wykorzystania dużych zasobów układu jezdnego. Materiały stosowane w silnikach nie zmieniły się. Niestety, producenci nie informują klienta, że mały silnik nie oznacza, że można rozwijać prędkość, ile fabryka dała bez szkody dla silnika. Aby małe silniki służyły przez lata muszą być delikatnie eksploatowane. Klient powinien pamiętać, że koncernom opłaca się produkować auta o małych silnikach, bowiem im mniejszy silnik, tym niższe koszty produkcji.  Obniżenie kosztów produkcji nie idzie w parze ze spadkiem cen – ceny utrzymują się na stałym poziomie.  Zdaniem klientów nie jest to do końca uczciwa praktyka. [przypisy: szyny prądowe, kurs prawa jazdy, wywóz gruzu warszawa ]

Comments are closed