W takim przypadku stosuje się z reguły dwustrumieniową skrzynkę przekładniowa, zapewniającą bezstopniową zmianę przełożeń układu napędowego, przy czym napęd jest częściowo przenoszony na drodze czysto mechanicznej. Napęd hydrostatyczny pod wieloma względami przypomina napęd spa linowo-elektryczny i w porównaniu z napędem czysto mechanicznym odznacza się podobnymi zaletami. Najważniejsze z nich to: — rozległy zakres i łatwość bezstopniowej regulacji chwilowych przełożeń całkowitych układu napędowego, — prostota układu napędowego samochodu ; brak mechanicznego połączenia silnika spalinowego z kołami pędnymi pozwala wbudowywać silniki hydrostatyczne w najbardziej korzystny sposób ; w razie indywidualnego napędu kół pędnych nie trzeba stosować mechanizmu różnicowego, — łatwość napędzania wszystkich lub niektórych kół jezdnych w pojeździe wieloosiowym lub w ciągniku z przyczepą (jednak zwiększanie liczby silników hydrostatycznych do indywidualnego napędu kół jezdnych nastręcza sporo komplikacji i pod tym względem o wiele korzystniejszy jest napęd spalinowo-elektryczny, zwłaszcza gdy chodzi o napędzanie kół przyczep), możliwość wykorzystywania pompy hydrostatycznej układu napędowego do zasilania dodatkowych silników hydrostatycznych, napędzających rozmaite urządzenia robocze zabudowane w pojeździe, — pełna nawrotność; pojazd z identyczną łatwością może poruszać się w przód lub w tył, — możliwość wykorzystywania silników hydrostatycznych jako skutecznych hamulców do opóźniania ruchu pojazdu, — możliwość wykorzystywania hydrostatycznego układu napędowego do kierowania pojazdem (tylko w razie zastosowania silników hydrostatycznych indywidualnie napedzających koła pędne), — mały wpływ dużych zmian chwilowego przełożenia na sprawność przekazywania napędu, — uproszczenie czynności prowadzącego pojazd. Napędy hydrostatyczne rozpowszechniają się jednak powoli i obecnie znajdują tylko ograniczone zastosowanie. Wynika to z rozmaitych niedogodności takiego sposobu napędu, spośród których najważniejsze są następujące: — niska sprawność przekazywania napędu ; wada ta wynika głównie ze stosunkowo dużych strat nieszczelności, czyli przeciekania oleju pod ciśnieniem przez szczeliny pomiędzy współpracującymi ze sobą suwliwie elementami pompy oraz silników; przeważnie sprawność hydrostatycznego napędu samochodu zawiera się w zakresie 0,75 . . .0,85; nieco wyższą sprawnością (około 0,90) odznaczają się jedynie kosztowne przekładnie hydrostatyczne o specjalnie uszczelnionych elementach pracujących pomp i silników, spotykane w pojazdach wojskowych, ciagnikach gąsienicowych, specjalnych pojazdach terenowych itd., konieczność stosowania pomocniczych urządzeń, pozwalających na swobodne toczenie sie kół pędnych w określonych sytuacjach (np. podczas wykorzystywania rozpędu pojazdu do pokonywania oporów ruchu), wysoki koszt i pracochłonność produkcji złożonych konstrukcyjnie zespołów przekładni hydrostatycznych, zwłaszcza pomp i silników, [więcej w: części renault, Części skoda, części toyota, części do wózków toyota ]

Comments are closed