Hydrostatyczny układ naczepy TETAN, dwuosiowego ciągnika siodłowego specjalnie zaprojektowano do eksploatacji na Saharze. Łączny ciężar rozładowanej naczepy wynosi 29 ton. Ogumienie kół DUNLOP 10,00-20. Powierzchnia nośna naczepy skonstruowana jest jako zwykły most sprzężony za pośrednictwem wału zaopatrzonego w przeguby oraz dwustopniowej skrzynki terenowej 0 przekladniach zębatych z silnikiem hydrostatycznym. Pompe przekladni hydrostatycznej napędza silnik napędowy ciągnika poprzez przekładnie elektromagnetyczne. Podczas ruszania z miejsca i przy niskiej szybkości jazdy pompa hydrostatyczna tłoczy olej do silnika hydrostatyczneg0 naczepy, który napędza jej kola jezdne. Jeżeli prędkość ruchu ciągnika przekracza około 19 km/godz, jednokierunkowe sprzęgło wbudowane w skrzynce terenowej rozłącza sie samoczynnie, wskutek czego koła jezdne naczepy zaczynają toczyć sie swobodnie; Zwalniająca przekładnia skrzynki terenowej naczepy używana jest tylko w okresie pokonywania dużych pochyłów jazdy (np. wzniesienia). Sprzęgło elektromagnetyczne służy do wyłączania przekładni hydrostatycznej przez przerywanie napędu pompy. Rama spełnia zadania elementu wiążącego w konstrukcyjną całość zasadnicze zespoły pojazdu samochodowego — czyli układy: napędowy, zawieszenia, sterowania i jezdny. Na ramie wspiera się również nadwozie samochodu. Ponadto rama ustala i utrzymuje w ściśle Określonych wzajemnych położeniach poszczególne zespoły pojazdu. Konstrukcja ramy samochodu powinna zapewniać jej maksymalną sztywność i zapobiegać skłonności do odkształceń sprężystych pod działaniem obciążeń dynamicznych, wywoływanych toczeniem się kół jezdnych po nierównościach drogi oraz bezwładnością zespołów samochodu i ładunku. Jednocześnie obciążenia statyczne, wynikające z ciężaru własnego pojazdu oraz ciężaru ładunku, nie powinny powodować nadmiernych odkształceń ramy. Rama pojazdu powinna ponadto zapewniać swobodę skręcania kół kierowanych oraz umożliwiać w samochodach osobowych niskie umieszczenie podłogi. Sztywność ramy, jak wykazały dociekania teoretyczne i praktyka, ma zasadnicze znaczenie dla stateczności ruchu pojazdu. Ponieważ jednak na elementy ramy działają w ruchu złożone Obciążenia ścinające, zginające i skręcające, zapewnienie ramie odpowiedniej sztywności jest dość trudne, zwłaszcza że trzeba to uzyskać ograniczając jej ciężar do minimum. Rozwój konstrukcyjny. Ramy stosowane obecnie w samochodach cechuje duża różnorodność, tak w układzie konstrukcyjnym, jak i doborze kształtowników na części składowe. [hasła pokrewne: serwis Skoda, Skoda Wrocław, części zamienne makita, regeneracja przekładni kierowniczych  ]

Comments are closed