Sworznie tłokowe

Tags: , ,

O sposobie zużywania się sworznia tłokowego decyduje jego wykonanie. Sworzeń ustalony w główce korbowodu zużywa się tylko na końcach, a sworzeń pływający również i w części środkowej. Zużycie sworznia nie jest równomierne i przeważnie ulega on zowalizowaniu. W miare zużywania się sworznia tłokowego i jego ułożyskowania powiększa się luz sworznia w łożyskach, co powoduje charakterystyczne stukanie silnika. Wzmożone zużycie sworznia tłokowego jest następstwem zawartości zanieczyszczeń mechanicznych w oleju, niewłaściwego pasowania sworznia w piastach tłoka i główce korbowodu lub niedokładności wykonania otworów w piastach tłoka i tulejce główki korbowodu. Wal korbowy. Przeważnie zużycie wału korbowego polega tylko na Ścieraniu materiału z czopów głównych i korbowych. Niekiedy zużywają się również i inne elementy walu korbowego, jak tarcza do mocowania koła zamachowego, otwory gwintowane, śrubowy odrzutnik oleju, czopy współpracujące z uszczelniaczami lub rowek klinowy. Ponadto często wał korbowy ulega zgięciu lub skręceniu. Nierzadkie są też przypadki powstawania pęknięć wskutek zmęczenia materiału wału. Zużycie czopów głównych i korbowych nie jest równomierne, lecz przeważnie ulegają one owalizacji lub stają sie stożkowate lub baryłkowate. W miarę zużywania się czopów wału korbowego i panewek powiększają się luzy w łożyskach korbowych i głównych, a tym samym wzmaga się wyciekanie z nich oleju doprowadzanego pod ciśnieniem. Wskutek tego obniża się ciśnienie oleju w układzie smarowania pogarszają się warunki smarowania wielu części silnika, Intensywność zużycia wału korbowego zależy głównie od następujących czynników: własności materiału walu, jakość wykonania walu i jego obróbki, sztywność walu i kadłuba silnika, warunki smarowania, luzy w łożyskach korbowych i głównych, trwało czopów i własności stopu łożyskowego panewek oraz staranność składania. Łożyska ślizgowe, korbowe i główne silników samochodowych pracują w niekorzystnych warunkach, z uwagi na duże prędkości poślizgu oraz zmienność nacisków w rozległych zakresach. W zadowalających warunkach smarowania prawidłowo dobrane i dopasowane panewki łożyskowe wykazują dużą trwałość. [hasła pokrewne: Suzuki Maruti 800, części renault, motoryzacja samochody ]

Comments are closed