Latają już samoloty bezzałogowe, teraz czas na samochody bez kierowców. Na lotnisku w Londynie od parkingu do terminala można się poruszać dość nietypowymi taksówkami niemość, że bezpłatnymi to i bez taksówkarza. Zaprogramowany pojazd sam trafia do celu, kierowca jest zbędny. Pojazdy te były od kilku lat były testowane na specjalnym torze i sprawdziły się, samodzielnie trafiały z punktu A do punktu B. Na lotnisku Heathrow w Londynie, budowę toru rozpoczęto w 2006 roku, ma 4 km długości. W połowie września 2011, czyli po upływie 5 lat miała miejsce pierwsza oficjalna premiera, pierwszego naświńcie automatycznego systemu szybkich pojazdów osobowych. Obecnie tor ma 2 metry szerokości i przejeżdża nim 21 pojazdów zasilanych bateriami. Ten niewielki tabun przewozi rocznie około pół miliona ludzi. Pojazd jest przywoływany przez pasażera poprzez ekran dotykowy. Pasażer oczekuje na taki pojazd średnio pół minuty. Kilka następnych minut trwa podróż sterowaną laserem i jadąca z prędkością około 40 km/h taksówką. Następnie taksówka ustawia się w kolejce do kolejnego zamówienia, i na postoju ładuje baterie. Samochody te sterowane są za pomocą lasera GPS-a i kamer video. Przedsięwzięciu przyglądają się władze USA, Kanady, Indii i Chin, planują wdrożenie podobnego systemu, są zainteresowani jednak musza być pewni, że system jest w pełni dojrzały do realizacji. Przed testowaniem w Heatrow zostały wykonane analizy ekonomiczne, na które zostały przeznaczone kwoty sięgające 20 milionów funtów. Wykazały one, że standardowe autobusy lotniskowe przewożące ludzi na tej samej trasie zużyłyby energii dwa razy więcej. Ponadto autobusy są mniej wygodne, jeżdżą według rozkładu jazdy i trzeba na nie czekać do 15 minut. Zdalnie sterowane taksówki z pewnością nie wszędzie się sprawdzą, ale w niewielkich aglomeracjach, czy dzielnicach miast mogą być zdecydowanie lepsze niż zwykły transport publiczny. W każdej aglomeracji miejskiej poruszają się codziennie ogromne ilości samochodów i pojazdów komunikacji miejskiej, wytwarzając tym samym przeogromne ilości spalin i zanieczyszczając powietrze, również powodując zakorkowanie głównych dróg i dojazdów. Żeby powoli zaprzestawać tym działaniom powstaje wiele pomysłowych rozwiązań jak na przykład miejskie małe samochody, które zmieszczą się wszędzie. W ramach unii stworzono niewielkie pojazdy jeżdżące na ukos czy na boki by mogły wszędzie swobodnie zaparkować, a nawet wspinać się na inne strome pojazdy. Kolejną z propozycji jest stworzenie sieci, niewielkich publicznych wypożyczalni samochodzików elektrycznych. Pilotażem był serwis Autolibu, który ruszył na jesieni 2011 roku w Paryżu. W grudniu 2012 składał się z 66 pojazdów, z kilka lat ma być ich 5 tysięcy. Można je wypożyczać i zostawiać w kilkudziesięciu punktach Paryża. [hasła pokrewne: wynajem samochodów warszawa, garaż blaszany, wynajem busów warszawa ]

Comments are closed