Samobieżne działo pancerne G-15 (rys. 89-38) stosowane do obrony przeciwpancernej i jako pojazd bojowy w oddzialach pancernych wyróżnia się bardzo silnym opancerzeniem przodu. Ciężar bojowy 16 ton. Uzbrojenie stanowi wbudowane na stałe działo 75 mm z możliwością wychylania w pionie, lecz z ograniczonym kierowaniem w poziomie. Strzały oddawane są w kierunku jazdy. Silnik wysokoprężny SAURER o mocy 150 KM. Niszczyciel czołgów M 50 ONTOS używany jest przez piechotę morską do zwalczania celów opancerzonych. Uzbrojenie stanowi sześć dział bezodrzutowych 106 mm, z których cztery sprzężone są z karabinami maszynowymi 12,7 mm służącymi do wstrzeliwania oraz jeden karabin maszynowy 7,62 mm. Ciężar niszczyciela wynosi 7,7 tony, szybkość maksymalna 64 km/godz. Dwa spośród sześciu dział mogą być zdejmowane i wykorzystywane do strzelania z ziemi. Podwozia czołgów oraz ich zespoły i części wykorzystywane są szeroko m. in. do budowy remontowo-ewakuacyjnych pojazdów pancernych. Warsztaty remontowe, magazyny części zamiennych budowane są w zasadzie na podwoziach samochodów. Wozy pancerne remontowo-ewakuacyjne przeznaczone są natomiast do ewakuacji z pola walki wszelkiego rodzaju pojazdów bojowych oraz do wykonywania prac demontażowo-montażowych pod obstrzałem nieprzyjaciela. Remontowo-ewakuacyjne pojazdy pancerne są wyposażone w dźwigi, wciągarki i ostrogi oporowe (specjalne zaczepy przymocowywane do ogniw gąsienic celem zwiększenia przyczepności), komplet narzędzi i mechanizmów oraz w urządzenia holownicze. Pojazdy takie mają często także lekkie uzbrojenie.  Pojazdy bojowe klasyfikuje sie na podstawie pewnych cech szczególnych omówionych na wstępie (np. armata w wieży obrotowe] decyduje o zaliczeniu pojazdu do grupy czołgów). Obecnie różnice między poszczególnymi grupami pojazdów bojowych zaczynają się wyraźnie zacierać. Na przykład pojazd bojowy jednoczy w sobie charakterystyczne cechy samochodu pancernego, czołgu i samobieżnej wyrzutni rakiet. [podobne: serwis Skoda, Skoda Wrocław, części zamienne makita, regeneracja przekładni kierowniczych  ]

Comments are closed