Zużycie i luzy narastają powoli, proporcjonalnie do czasu pracy lub przebiegu pojazdu, aż do osiągnięcia maksymalnego dopuszczalnego zużycia (Zmax w punkcie C); przebieg zużycia charakteryzuje kąt a, decydujący 0 okresie przydatności (przebiegu miedzynaprawczym), okres niszczenia części rozpoczyna się po przekroczeniu maksymalnego zużycia dopuszczalnego i charakteryzuje się coraz większą intensywnością zużycia; każda część osiągająca maksymalne zużycie dopuszczalne powinna być wymieniona na nową lub naprawiona; wprawdzie część taka może jeszcze pracować przez pewien okres czasu, lecz z uwagi na nadmierne luzy w połączeniu ruchowym (lub spoczynkowym) zaczyna ona niszczyć części współpracujące przez wybijanie; obok niepożądanych szmerów i stuków sygnalizujących nadmierne zużycie części powstaje wówczas niebezpieczeństwo awaryjnego zniszczenia całego mechanizmu lub zespołu wskutek niedopuszczalnych obciążeń uderzeniowych, Okres pracy użytecznej części zależy Od warunków docierania i eksploatacji oraz od jakości obsługi technicznej; krzywa skrócenie czasu pracy w wyniku nie korzystnych warunków eksploatacji; krzywa Da przedłużenie czasu pracy dzięki korzystnym warunkom eksploatacji). Należy podkreślić, że po każdorazowej rozbiórce i ponownym złożeniu połączenia ruchowego rozpoczyna się znów wzajemne docieranie części. Tego rodzaju wtórne docieranie, przebiegające na ogól w sposób niekontrolowany, przyczynia się do wydatnego skrócenia okresu pracy części. Z tego względu należy unikać niepotrzebnej rozbiórki mechanizmów i zespołów.
Zużycie części silnika. Stan techniczny silnika zależy głównie od stopnia zużycia następujących elementów: gładź cylindrów, tłoki oraz ich pierścienie i sworznie, wał korbowy oraz łożyska główne i korbowe, mechanizm rozrządu (wał rozrządu, zawory oraz ich gniazda i prowadnice, popychacze itd.) oraz elementy napędowe rozrządu i osprzętu. [podobne: serwis volkswagen warszawa, części do wózków toyota, wózki transportowe, części wózki widłowe ]

Comments are closed