Zmiany kształtów geometrycznych poszczególnych elementów pojazdu zakłócają ich sposób współpracy ze sobą. Wskutek zmian początkowych wymiarów elementów w połączeniach ruchowych zwiększają się luzy, narastając stopniowo do granic dopuszczalnych, co obniża pewność działania takich połączeń oraz sprzyja ich wybijaniu się, czemu towarzyszy stukanie i inne niepożądane odgłosy. Każdy e...
Pojazdy rozpędza się do określonej prędkości i sprawdza się sile wskazywaną przez dynamometr. Powierzchnię czołową pojazdu badanego oblicza się planimetrując rysunek jego poprzecznego obrysu lub jego powierzchni czołowej. Współczynnik oporu powietrza oblicza się z zależności: cx 207 (Pp — Pt)/F • V, gdzie: Pp — siła uciągu (na haku) [kG], Pt — siła oporów toczenia [kGl, V — pręd...
Najmniejszy promień skrętu wyznacza się przez pomiar promienia koła, które wykreśla rysik umocowany do części samochodu najbardziej odleglej od środka obrotu, przy maksymalnym skręceniu kół przednich. Jednostkowy nacisk ogumienia wyznacza się dzieląc obciążenie koła jezdnego przez powierzchnie styku bieżnika opony z nawierzchnią jezdni. Powierzchnię styku określa sie np. przez odciśnięcie...