Klimatyzacja w aucie

Tags: , ,

Klimatyzacja jest dziś standardowym elementem wyposażenia niemal każdego auta. To, jak skutecznie chłodzi w największej mierze zależy od jej użytkownika, a jej regularne serwisowanie sprawi, że będzie działała przez lata. Zanim nadejdą letnie upały, warto poznać jej działanie. Klimatyzacja w samochodzie działa na tej samej zasadzie, co domowa lodówka. Sprężany i rozprężany gaz krąży w zamkniętym i szczelnym układzie schładzając powietrze, z którym kontaktuje się za pomocą wymiennika ciepła zwanego parownikiem. Powietrze do wnętrza samochodu dostaje się przez parownik na skutek wymuszenia jego ruchu przez dmuchawę. W tym miejscu powietrze jest schładzane. Ciepło odebrane od wtłoczonego powietrza jest usuwane na zewnątrz przez chłodnicę klimatyzacji. Jednym z podstawowych elementów klimatyzacji samochodowej jest skraplacz. Jego zadaniem jest oddawanie powietrzu ciepła, które czynnik chłodzący uzyskał w parowaniu. Im większy jest skraplacz, tym skuteczniej działa klimatyzacja. Podczas postoju auta lub po włączeniu maksymalnego chłodzenia jej działanie wspomaga wentylator chłodnicy. Aby zapewnić odpowiednie chłodzenie, skraplacz jest umieszczany pod chłodnicą silnika. Zanieczyszczenia gromadzące się na chłodnicy, zmniejszają jego wydajność. W części zwanej osuszaczem następuje oczyszczenie i osuszenie czynnika chłodzącego. Twarde zanieczyszczenia mogą osadzać się na otworze dławiącym i wywoływać zakłócenia w działaniu parownika. Zawór rozprężny odpowiada za odparowanie czynnika chłodzącego. Pracuje, jako regulowany zawór przepływowy. Przekrój dyszy jest dobrany w taki sposób, aby zapewnić przepływ czynnika w ilości niezbędnej do schłodzenia powietrza. Parownik to kolejny wymiennik ciepła w całym układzie. Przepływ powietrza do wnętrza auta reguluje wentylator nadmuchu. W procesie chłodzenia powietrza przekroczeniu dolnej temperatury punktu rosy towarzyszy osuszenie powietrza. Skroplona woda ścieka do miski pod parownikiem, skąd przez przewód wydostaje się na zewnątrz. Głównym zadaniem sprężarki jest podniesienie ciśnienia gazu i dostarczenie go do skraplacza. Ponieważ sprężarka jest smarowana olejem zawartym w czynniku chłodzącym, warto zadbać o to, aby jego ilość była prawidłowa, a także o regularne włączanie klimatyzacji. Sprężarka to najdroższy element klimatyzacji, a jej wymiana może kosztować znaczna sumę. [przypisy: wycieraczki samochodowe, Wynajem autokarów, konstrukcje stalowe ]

Comments are closed