Gniazda zaworów

Tags: , ,

Gniazda zaworów pracuja w równie trudnych warunkach co i zawory. Wskutek zużycia gniazda zawór traci szczelność co z kolei wzmaga zużycie zarowno zaworu jak i jego gniazda. Zużycie powierzchni roboczej (przylgni) gniazda zaworu ma z reguły postać wybicia lub wypalenia przylgni, wżer i wgłębień. Niekiedy wymienne gniazdo zaworu ulega wypaczeniu. O intensywności zużycia gniazd i zaworów decydują identyczne czynniki. Prowadnice zaworów pracują w dość wysokich temperaturach i niezbyt korzystnych warunkach smarowania, a często nawet w warunkach suchego tarcia ślizgowego, Zużycie prowadnic zaworów polega najczęściej na owalizacji otworów lub luzowaniu się w gniazdach. Wskutek zużycia prowadnicy zawór nieprawidłowo osiada na swym gnieździe i traci szczelność. Intensywność zużywania się prowadnic zaworów zależy głównie Od następujących czynników: własności materiału prowadnic, jakość wykonania i obróbki, luz trzonka zaworu w prowadnicy (zawory ssące a zawory wydechowe 0,7. . . 1,4% średnicy trzonka), warunki smarowania i chłodzenia. Popychacze zużywają się na powierzchniach współpracujących z prowadnicami, krzywkami wału rozrządu oraz ze stopkami zaworów lub drążków popychaczy. W popychaczach rolkowych zużywa sie ponadto ułożyskowanie rolek, a w popychaczach hydraulicznych powierzchnie współpracujące tłoczków i cylinderków oraz zaworki. Prowadnice popychaczy zużywaia się wskutek owalizowania ich otworów przez popychacze usiłujące wykonywał ruchy kołyszące. Zużycie sprzęgła ciernego. W sprzęgle ciernym zużyciu ulegają: okładziny cierne i wielowypusty tarczy sprzęgła, tarcza dociskowa, łożysko wyciskowe, dźwigienki i widełki wyciskowe oraz wałek widełek wyciskowych. Okładziny cierne zużywają się wskutek ścierania ich materia podczas przekazywania napędu przez sprzęgło pracujące z poślizgiem. Przedwczesne zużycie okładzin ciernych jest zawsze wynikiem długotrwałego poślizgu sprzęgła — np. wskutek wadliwej regulacji lub nieumiejętnego posługiwania się sprzęgłem. W razie nadmiernego przegrzania podczas poślizgu sprzęgła, okładziny cierne mogą ulec zwęgleniu („spaleniu). Zużycie skrzynki biegów. W skrzynce biegów zużyciu ulegaja kola zębate, wałki zwykłe i walki wielowypustowe, łożyska toczne i ślizgowe, a ponadto części mechanizmu przełączania biegów, jak: widełki, wodziki i przesuwki, synchronizatory oraz gniazda łożysk tocznych w kadłubach. Walcowe koła zębate zużywają się powoli — jeżeli w czasie pracy zachowują właściwe położenie, są należycie wykonane i dostatecznie smarowane. Koła zębate przesuwne zużywają się szybciej niż koła stałe. Zużycie kół zębatych jest nastepstwem ścierania zębów pod wpływem dużych nacisków międzyzębnych, zmiennych co do kierunku i wielkości. W kołach zębatych zużyciu ulegają zęby, a w kolach przesuwnych również i wielowypusty. [hasła pokrewne: Suzuki Maruti 800, części renault, motoryzacja samochody ]

Comments are closed